بازنگری برنامه های درسی دانشگاهی +

این نهاد از یک طرف خود منشأ ایجاد تحول است و از سوی دیگر در طول زمان به دلیل پویایی مدام در حال دگرگونی است. اگر از دانشگاه آموزش نیروی انسانی، پژوهش و تولید علم و عرضه خدمات تخصصی را انتظار داشته باشیم باید بگوییم این کارکردها با برنامه های درسی پرتوان و قوی میسر خواهد شد نه برنامه هایی که در تو توی تاریخ آموزش عالی ما جا مانده اند و کسی آنها را ندیده که به آینده راهنمایی کند. برنامه درسی باید جهت اموزش را در دست داشته باشد و استاد و دانشجو بر اساس آن فعالیت کنند نه اینکه فقط برگه ای باشد که در اول ترم به رویت دانشجویان می رسد.

ویژگی پویایی دانشگاه تا حدی از وابستگی آن به برنامه های درسی کاسته است. ماهیت دانشگاه سکون بردار نیست و از هر طریقی راه خود را به سوی آینده باز می کند. اما در چنین شرایطی برنامه های درسی خوب بر سرعت حرکت آن می افزایند و برنامه های نا مطلوب چون باری بر آن تحمیل می شوند.

اصلاح و بازنگری برنامه ای درسی با ویژگی ذاتی نهاد دانشگاه همخوان است و این کار باید از درون دانشگاه هدایت شده و بر اساس اهداف و رسالت های نظام آموزش عالی پیش رود. تجربه واگذاری اختیارات به دانشگاهها برای بازنگری و اصلاح برنامه های درسی در کشورمان تجربه موفقی نبوده و نظام آموزش عالی ما نتوانست از این فرصت تنها به دلیل عدم وجود ظرفیت های لازم سود برد. اما اینها دلیل متوقف شدن اصلاح برنامه های درسی نیست.

ادامه دارد

/ 2 نظر / 7 بازدید
مهدي

ترجمه انگليسي به فارسي: englishpersiantranslator@gmail.com

یاسر

سلام.میخواستم درباره رشته برنامه ریزی درسی آموزش عالی یه زره توضیح بدی.من ارشد برنامه ریزی درسی علامه میخونم .میخام ببینم واسه دکتری چی بخونم؟ با تشکر