بازنگری برنامه های درسی دانشگاهی

اگر نگاهی به سرفصل های دروس رشته های مختلف دانشگاهی بیندازیم یک چیز در مورد همة آنها مشترک است و آن قدیمی بودن است. اکثر این سرفصل ها در یک برهه زمانی خاص نوشته شده اند و پس از سالها تعداد کمی از آنها مورد بازنگری قرار گرفته است. این بازنگری ها هم عمدتاً مربوط با سالهای بعد از واگذاری اختیارات به دانشگاهها است.

بیش از 1500 رشته و گرایش در حوزه های مختلف آموزش عالی وجود دارد که در همه سطوح کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارای سرفصل خاص خود هستند. این سرفصل ها به اشتباه و به تعبیری (تلقی حداقلی) برنامه درسی نامیده می شوند. اگر این سرفصل ها را برنامه درسی تلقی کنیم باید بگوییم ما برای 30 سال قبل نیروی انسانی تربیت می کنید و با عصر حاضر کاری نداریم. هرچند اساتید در کلاس های درس وفاداری صد درصد به سرفصل ندارند و این جای امیدواری دارد که منابع و موضوعات جدید در کلاس های درس مطرح و مورد مداقه قرار گیرد.

موضوع اصلی در بحث بازنگری گذر از تلقی موجود از برنامه های درسی و نگاه به آن به عنوان یک حوزه مطالعاتی با اصول و روش های خاص خود است. اگر قرار است برنامه درسی نوشته شود که ما را به اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز برساند گام اول تدوین برنامه درسی است که بتوان آن را برنامه درسی (curriculum) لقب داد. چنین برنامه ای باید عناصری که در پست های قبلی گفته ام را دارا باشد و به عنوان یک سند راه رسیدن به اهداف نظام دانشگاهی را نشان دهد. در برنامه درسی منطق برنامه   چرایی آن باید مشخص باشد، اهدافی که برنامه به دنبال تحقق آن است بایستی به صورت روشن تعریف شود. و سایر عناصر شامل محتواة فعالیت های یادگیری و .... به صورت دقیق در برنامه نمایانده شود تا استاد آن را به عنوان محور فعالیت خود به کلاس برده و تکلیف خود و دانشجویانش مشخص باشد. بازنگری سرفصل و عوض کردن منابع و محورهای آن به نظر می رسد نتواند مشکلی را حل کند. همچنان که اساتید اکنون این کار را انجام می دهند.  

                                                                                               ادامه دارد

/ 4 نظر / 7 بازدید

شما هم خودنون رو كشتيد با اين برنامه درسي هااااااااا

خاکباز

سلام خوشحالم که به فضای وب برگشتید[لبخند]

اسماعیل مصطفی زاده

با سلام از دیدن وبلاگ پربارتان واقعا لذت بردم ضمن آرزوی موقفیت وبلاگ جنابعالی را لینک نمودم وبلاگ اینجانب تحت عنوان مطالعات برنامه درسی ،آموزش و روانشناسی در حوزه برنامه درسی می باشد برای من جای افتخار خواهد بود که وبلاگم را لینک نمایید. اسماعیل مصطفی زاده دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان

اسماعیل مصطفی زاده

با سلام از دیدن وبلاگ پربارتان واقعا لذت بردم ضمن آرزوی موقفیت وبلاگ جنابعالی را لینک نمودم وبلاگ اینجانب تحت عنوان مطالعات برنامه درسی ،آموزش و روانشناسی در حوزه برنامه درسی می باشد برای من جای افتخار خواهد بود که وبلاگم را لینک نمایید. اسماعیل مصطفی زاده دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان