و اما برنامه درسی

از بدو ورود به رشته برنامه درسی بحث هستی و چیستی آن همواره یک پای ثابت گفتگوهای کلاسی و دوستانه با اساتید و سایر دانشجویان بوده است. جمله معروف گودلد که "حوزه برنامه درسی با بحران هستی مواجه نیست اما با بحران چیستی دست و پنجه نرم می کند" همیشه مطرح می شود و با پذیرش فرض هست بودن برنامه درسی بحث درباره چیستی آن مطرح می شود. بر این اساس و با تلاش اساتید و دانشجویان دکترای برنامه درسی جلسه با محوریت رشته برنامه درسی در تاریخ 11 بهمن ماه برگزار گردید که گام مثبت و مفیدی محسوب می شود. آنچه در این جلسه گذشت در واقع بیان کننده دغدغه های اساتید و دانشجویان شاغل در این حوزه و به نوعی همگامی با مباحث روز در سطح جهان است. سؤالهایی مانند آنچه در ادامه می آید مواردی است که در جلسه فوق مطرح شد و پاسخ دادن به آنها اگر غیر ممکن نباشد بسیار دشوار است.

برنامه درسی ماهیتاً به چه چیزی اطلاق می شود؟

حدود و ثغور آن از کجا به کجا شروع و ختم می شود؟

مبنای نظری آن بر اساس کدام رویکرد (پوزیتویستی و یا مابعد پوزیتوستی) قرار دارد؟

فاصله بین نظر و عمل در برنامه درسی چقدر است؟

آیا برنامه درسی به عنوان یک حوزه علمی دارای روش، چارچوب و ساختار مشخصی است؟

جایگاه معلم در برنامه درسی کجاست؟

فرهنگ حاکم بر این حوزه چه ویژگی هایی دارد؟

تعریف برنامه درسی چیست؟

افراد ذی نفع، زی ربط و ذی علاقه در برنامه درسی چه کسانی هستند؟

آیا چیزی به نام فلسفهِ برنامه درسی وجود دارد؟

افراد درون این حوزه چه کارهایی انجام می دهند؟

و ...

من به عنوان دانشجوی دکترای برنامه درسی و فردی که از گرایش دیگری وارد این حوزه شده ام هنوز نیازمند مطالعه بیشتر هستم و نمی توانم اظهار نظر تخصصی در مورد سؤالهای بالا داشته باشم اما آنچه اهمیت دارد این است که برنامه درسی به عنوان یک رشته، حوزه مطالعاتی و بخشی از نظام تربیتی وجود دارد، افراد زیادی  به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر آن هستند و فعالیت هایی در این قالب در حال انجام است. سردرگمی حاکم بر این حوزه تا حد زیادی به ماهیت آن باز می گردد و به نظر من دلیل آن پیچیدگی انسان به عنوان مخاطب برنامه های درسی است. 

/ 5 نظر / 11 بازدید
حسین مونی مهموئی

با سلام.برخی آثار ترجمه شده توسط شما و دوستان تان را مطالعه کرده ام.گمانم گرایش به ارزشیابی داشته باشید.سوالاتی که مطرح کردید جالب است و مبانی نظری برنامه درسی را می طلبد.پاسخ برخی از آنها در مقالات وکتابهای دکتر مهرمحمدی و دکتر فتحی واجارگاه و کتاب سیلور و الکساندر ترجمه دکتر خویی نژاد وجود دارد.امیدوارم وبلاگتان روزبروز ژربارتر از گذشته باشد.اگر می توانید ابعاد برنامه درسی آموزش عالی را بیشتر در وبلاگتان دنبال نمایید.متشکرم

حسین مومنی مهموئی

جسارتا فامیلم خوب تایپ نشده بود.آرزوی توفیق برایتان دارم از وجود استاد توانمندی چون دکتر فتحی واجارگاه نهایت استفاده را بنمایید موفق باشید

مریم

[گل]

حسن عبداله زاده

باعرض سلام وادب واحترام وارزوی سعادت وسلامتی لطفا کتابی که تاحدودی ومتقن به سوالات مطروحه جهت استفاده دانشجویان کارشناسی ارشدپاسخ دهد معرفی نمایید باتشکر وسپاس

ساره احمدی

سلام. یه خورده تو وبگاهتون گشتم و اضطرابم کمتر شد.برای دکتری علامه(برنامه ریزی درسی) پذیرفته شدم. روزهی سختی رو میگذرونم چون احتمالا مجبورم بین کارم در شیراز و ادامه تحصیل یکیو انتخاب کنم فکر می کنید بتونم بعد از دکترا کار پیدا کنم؟ فوق روانشناسی تربیتی هستم.جوابتون رو به میلم بفرستید شاید مایه آرامش خاطرم شد اگرچه همه چیز رو به خدا سپردم.