برنامه درسی حوزه ای که فقط با خودش قابل قیاس است

او در مقاله خود با این هدف به تشبیه ها اشاره کرده است که نشان دهد که موضوع برنامه درسی به سادگی قابل تبیین نیست و به قول معروف "بزرگترها هم توش موندن". برخی از این تشبیه ها شامل موارد زیر است:

سردر گمی (تابا، مک دانالد، جویس، هاراپ، واکر و بارو)

تعارض (ایگن، آیزنر، والانس، هاراپ)

بی شکل و مبهم (گودلد)

ویران (جویس)

در حال احتضار (هیوبنر، شواب، مریباند)

به سمت آشفتگی (فوشی)

بیمار به علت بی جهت بودن (ایگن)

تأمل در این عبارات برای کسانی که تازه وارد این حوزه شده اند بسیار نا امید کننده است. بسیاری از افرادی که اسامی آنها در بالا آمده از بزرگان این رشته محسوب می شوند و چنین تعابیری حاکی از دشواری کار در این حوزه و حل نشدن مسأله هویت در آن است. نگاهی به تعاریف ارائه شده از برنامه درسی در متون 50 سال گذشته نیز این موضوع را نشان می دهد.

اگر کسی با این امید که بتواند مسأله هویت برنامه درسی را حل کرده و سپس به بقیه امور در این حوزه برسد کار را آغاز کند ممکن است هرکز به نتیجه نرسد و در وادی سردرگمی مجبور به ترک این حوزه مطالعاتی شود. شاید تعبیری که آقای دکتر مهرمحمدی در کتاب خود از گودلد نقل کرده اند مبنی بر اینکه "برنامه درسی با بحران چیستی مواجه است نه بحران هستی" بتواند نور امیدی در دل کسانی که با آشفتگی حوزه مطالعات برنامه درسی دست به گریبان هستند، ایجاد کند.

البته باید گفت متخصصان برنامه درسی، معلمان و سایر دست اندکاران این حوزه سال هاست که با قوت کار خود را ادامه می دهند و گستردگی مطالعات برنامه درسی و تنوع دیدگاهها حاکی از متوقف نشدن حیات در این رشته است. در واقع در حوزه برنامه درسی باید با این بایدها و نباید ها کار کرد و آن را با حوزه دیگری مقایسه نکرد.


/ 4 نظر / 5 بازدید
پويان

عجب حوزه شير تو شيري

محمد

باز هم تجارب خودت رابنویس من استفاده کردم . متشکرم

احمد

سلام دکتر عزیز.منم مثل شما بچه روستا هستم کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی رو از تهران دریاف کردم.امسال هم تو ازمون دکترا رتبه تک رو اوردم.ولی به علت نبود امکانات و خیلی چیزای دیگه مقاله پژوهشی نداشتم .و در نهایت رد شدم.حالا از شما میخام بهم کمک کنین و تو مقالات باهام همکاری داشته باشین